|
1600-talet
1624 Det Danska postverket bildas .
När Bjärsjölagård tillhörde Danmark så startade det danska
postverket. Inom "Sverige" fanns då två poststräckor den ena gick till Kristianopel i Blekinge den andra via Helsingör -Hälsingborg upp genom Halland.
Vid denna tid, även om Bjärsjölagård fanns, dock med annan stavning, finns inga
noteringar om någon postgång. Beritzholm var inte längre bebott, men det fanns
en nybyggd ladugård sedan 1580-talet. |
|
|
1636 Det Svenska postverket bildas. (http://www.postmuseum.posten.se/historia/historia.html)
Efter ett förslag 1636 av rikskanslern Axel Oxenstierna beslutar
riksrådet anta en "Förordning om postbåden" (postbuden), vilket innebär att ett
postväsen byggt på stafettsystemet skall inrättas i rikets alla provinser.
Postlinjer skapas genom att man på varje två eller tre mil efter landsvägarna
tillsätter en postbonde med skyldighet att vidarebefordra posten. För detta får
bonden vissa lättnader när det gäller skjutsskyldigheter och andra pålagor.
Efter en tid får bönderna också viss kontant ersättning. Postbondens postdrängar
skall springa med posten och stänga straff utdöms om de sinkar sig på vägen. När
drängen närmar sig nästa posthemman skall han blåsa i posthornet så att nästa
postdräng kan göra sig klar att ta hand om postsäcken (postsäckarna) och löpa
vidare.
1658 Roskilde freden
Vid denna tid fanns det postkontor i Helsingborg, Kristianstad, Landskrona, Lund, Malmö
och Ystad.
Det är sannolikt att efter freden så bemannades de danska kontoren av svensk personal,
möjligen undantaget Malmö.
1686 Poststämplar införs
Som tredje land i världen införde Sverige poststämplar. Detta för
att ingen skulle stjäla breven. Kassören stämplade breven med F för fribrev och
B för betalda brev. |
|
1700-talet
1700 inrättades nya postkontor i Simrishamn och Ängelholm.
1718 utfärdade Karl XII "Förordning angående Postväsendets och Gästgiveriernas
sammanfogande". Enligt denna skulle postbefordran indelas i 6 olika slag
grundade på typ av försändelse. Över Skåne finns en karta som visar alla
posthåll 1718. Reformen hann aldrig att genomföras fullt ut. Efter Karl XII's
död återgick allt till det gamla efter några års kaos.
Karta över Postvägarna i Skåne
1750 (från Postmuseum, Sthlm)
(Klicka på kartan för att se hela skåne) |
| |
 |
| |
Vägen från Sjöbo, Åsum över Brandstad, Kärrstorp, Östraby till Hörby överkopierad från en
1750-års Skånekarta.
För Bjärsjölagård var nog Slagtofta (vid Hörby) närmsta poststället 1750.
|
|
|
1800-talet
1865 i september skrev Otto Ramel och Axel Axson Toll tillsammans med
många andra till Poststyrelsen via Länsstyrelsen att det vid järnvägens
tillkomst var behövligt med ett förvaltningskontor vid utväxling av värde post.
Som själ angavs alla socknar i grannskapet som tillsammans hade mer än 14000
invånare där många har en stor och viktig korrespondens som tex domare,
kronofogde, kyrkoherdar, provincialläkare, civila och militära tjänstemän,
ägare till stora jordegendomar, näringsidkare och många handlare samt andra
inrättningar som banker mm.
Ansökan resulterade i ett kungligt brev den 10 november 1865 där poststyrelsen
fick tillstånd att öppna en postexpedition i Bjärsjölagård där också paket kunde
avsändas.
1866
Till chef för postexpeditionen utnämndes Johan Stendal, inflyttad från Söderhamn
1866. Han tillträdde tjänsten den 1 maj 1866 då posttrafiken började på den
nyöppnade järnvägen mellan Ystad och Eslöv. Det framgår inte om postexpeditionen
låg i stationshuset. Han avled 33 är gammal den 2 juli 1868 (Enligt kyrkboken
hängde han sig). Hustrun Johanna och barnen, en son och en dotter flyttade den 3 september
till Oskarshamn.
Postexpeditionen drogs in den 15 augusti 1869 och i stället
blev det en förenad post- och järnvägsstation, lika som för övriga stationer
utmed banan.
I november 1876 öppnades också poststationer i Sjöbo, Tolånga, Röddinge, Frenninge,
Öved, Östraby, Vomb och Söfdeborg. Post skulle utväxlas inbördes samt med kupeexpeditionen nr 12
(Ystad-Eslöv järnvägen). Dessutom skulle post utväxlas med andra närliggande poststationer.
Postlinjer upprättades mellan Bjersjölagård - Öved
- Vomb - Veberöd och mellan Bjärsjölagård - Östraby alla med gångpost onsdag och
lördag .
Turschemat fr. 1 november 1876: (tidspannet
anger uppehåll/station)
| Från -17.30 |
Bjärsjölagård |
12.00- Till |
Från -10,30 |
Bjärsjölagård |
9.30 -Till |
| 19.00-19.15 |
Öved |
10.15-10.30 |
12.00- Till |
Östraby |
Från-8.00 |
| 21.15-21.30 |
Vomb |
08.00-08.15 |
Fr.o.m. 1 jan.1877
daglig postgång 5 dagar i veckan utan kostnad för Postverket. |
| 23.30-Till |
Veberöd |
Från -06.00 |
Fast postställe i Östraby drogs in 3 maj 1980.
Redan 1878 blev olönsamma poststationer indragna och ersattes med
lantbrevbäring tex upphörde Öveds poststation 1 februari 1879.
Turschemat Bjersjölagård-Vomb (Lantbrevbärarlinje) fr. 1 februari 1879, varje onsdag och lördag.
Från Bjersjölagård 7.15 via Öved till Vomb 11.30 samt från Vomb 12.30 via Öved
och framme i Bjersjölagård 16.45.
1892 den 2 januari skrev kyrkoherde L. J. Trägårdh i Östra Kärrstorp och Kommunal-ordföranden
Nils Åkesson till Poststyrelsen och bad om bättre postgång och föreslog, citat"
en eller båda av de två järnbansvakter som bo omkring en kilometers avstånd från
Kärrstorp och Alestads byar finge av Postverket någon ersättning mot skyldighet
att till Bjersjölagårds station frambära och därifrån till sin bostad hemföra
vår post". Då postmängden ansågs för liten lämnade poststyrelsen ärendet utan
åtgärd. I en förnyad ansökan 16 januari 1893 ville de bidra med 30 kr om året
till lantbrevbärarens avlöning. Inte heller denna gång fann poststyrelsen att
framställningen borde leda till någon åtgärd. |
|
|
1900-talet
1910 Banan Dalby-Bjärsjölagård öppnades för posttrafik 27 oktober
1910 men bara till Skartofta. Det tog ytterligare ett år innan järnvägen till
Bjärsjölagård blev klar och posttidtabellen inklusive Bjärsjölagård startade 1 oktober 1911.
Turschema fr. 27 oktober 1910 Dalby- Bjärsjölagård.
| Tåg 63. |
|
Tåg 64 |
Tåg 66 |
| 8.15 |
Malmö |
2.50??? |
9.20???? |
| 9.10 |
Dalby |
11.59 |
8.15
|
|
| 7.20 |
| ---- |
Torna Hällestad |
---- |
| 9.47 |
Silvåkra |
11.38 |
| 10.10 |
Harlösa |
11.23 |
| 10.35 |
Skartofta |
11.05 |
| ---- |
Bjersjölagård |
---- |
---- |
PLK130 (Postiljonkupéexpedition)
Järnvägslinjen och därmed även poststationen i Skartofta lades ned 10 juni 1955.
1923 Lantbrevbärarlinjer
1. Åkande lantbrevbärare till Östraby och Oderup.
2. Gående lantbrevbärare till Östra Kärrstorp och Alestad.
3. Gående lantbrevbärare till Brunslöv, Magnaröd och Orås.
|
|
|
Gående lantbrevbärare från Bjärsjölagård till Alestad, Bjerröd och Östra
Kärrstorp var från 1909 till 1926 Elof Nilsson Alestad. Har efterträddes av sin
son Erik Nilsson Alestad som cyklade denna runda som så småningom utökades med
Elestorp, Kärrby och Tullesbo. Det blev en sträcka på 28 km per dag. Omkring 200
hushåll hade han att betjäna. Det var inte bara tidningar och brev i postväskan
utan även ett fullständigt postkontor. Han betalade ut pensionspengar,
skatteåterbäring, postanvisningar samt tog emot pengar som skulle skickas. När
han gick i pension 1961 hade han cyklat en sträcka motsvarande jordens omkrets 6
gånger.
Därefter har postgången skötts med bil. |
|
|
Föreståndare för posten i Bjärsjölagård. Mellan
1866-05-1 och 1869-08-15 var posten skild från stationen. Därefter hade järnvägs- och
poststationen samma chef. |
|
|
| 1866 1/5-1868 2/6 |
Johan Stendahl |
| 1868 3/6-1869 15/8 |
Vakans |
| 1869 16/8-1872 |
Olof Gustaf Rydberg |
| 1872 -1912 30/4 |
Olof Nilsson |
| 1912 7/5- 1932 sep. |
Per Gösta Sjögren |
| 1932 sep.-1942 |
Carl Johan Brandberg |
| 1943-1946 |
Carl-Henrik Ljungberg |
| 1947-1948 |
Claes Gustav Gyllenberg |
| 1948-1950 |
Edvin Larsson |
| 1950-1954 |
Oscar Vilhelm Strömberg |
| 1955-1958 |
Frans Erik Olof Ryler |
| 1958-1967 |
Viktor Ergo Harry Persson |
| 1967 1975 30/09 |
Verner Steinick |
|
|
|
Föreståndare för posten i Skartofta.
Poststationen öppnades i samband att järnvägs- linjen Dalby- Bjärsjölagård
öppnades. |
|
|
| 1910 27/10-1915 19/10 |
Axel Rehnström |
| 1915 29/10-1928 i mars |
Johan Hansson |
| 1928-1930 |
Nils Arthur Eneroth |
| 1930-1935 |
Karl Edvin Persson |
| 1935-1940 |
Gösta Anton Persson |
| 1940-1942 |
Kaj Towe Nilsson |
| 1942-1944 |
Ove Birger Larsson |
| 1944-1948 |
Erik Gunnar Helge Holmgren |
| 1948-1951 |
Olga Selma Åkesson |
| 1951-1955 |
Greta Ragnhild Zerman |
| 1955-06-10 |
Posten och järnvägen drogs in. |
|
|
|
Föreståndare för posten i Östraby som
öppnades 1876-11-01. |
|
|
| 1876 11/01-1894 3/3 |
Bagaren L. Pettersson |
| 1894 4/3- 1900 okt. |
Handlaren Ingvar Berlin |
| 1900 okt- 1901 sep. |
Kantor Lars C Fredin |
| 1901 okt- 1904 mars |
Urmakare Wilhelm Petersson |
| 1904-1929 1/2 |
Änkefru Christine Hofvander |
| 1929 1/3-1962 1/12 |
Telefonförest.Ruth Linnea Berlin-Ågren |
| 1962- 1980 3/5 |
Karin Märta Elisabeth Rubin |
Östraby blev ett s.k. Postställe fr.o.m. 1980-07-01. Den 3 maj 1980
avvecklades den fasta postanordningen.
|